Konserwacja przekładni pasowych

W zależności od materiału
W przypadku przekładni pasowej najbardziej newralgicznym elementem jest sam pas, który – podobnie jak materiały z niego wykonane – powinien cechować się niskim wskaźnikiem rozciągliwości i odkształcalności. Do produkcji pasów stosuje się przeważnie takie materiały, jak: skóry, gumy, tworzywa sztuczne, stal, bawełna itd. W związku z tym, że pas niszczeje głównie w wyniku starzenia się materiału, należy wnikliwie i regularnie przyglądać się jego kondycji.
Jeśli chodzi o pasy wykonane z gumy, symptomami świadczącymi o pogorszeniu się kondycji materiału będzie z pewnością parcienie gumy oraz jej pękanie, co negatywnie wpływa na wytrzymałość pasa. Parcienie również dotyczy skóry – warto więc mieć to na uwadze podczas prowadzenia okresowych przeglądów. Inaczej jest w przypadku tworzyw sztucznych czy stali. Wprawdzie materiały te są odporne na rozciąganie, jednak ulegają odkształceniom, po których nie są w stanie powrócić do pierwotnej formy.

 

Pomiar napiecia pasa za pomocą przyrządu TRUMMETER. Źródło: Hilger u. Kern

 

Oddziaływanie środowiska
Stan pasów jest też w dużej mierze uzależniony od środowiska, w których prasują. W celu przedłużenia żywotności pasów gumowych, powinniśmy chronić je m.in. przed zmianami temperatury. Natomiast w przypadku pasów wykonanych z tworzyw sztucznych oraz stali musimy mieć na uwadze fakt, że charakteryzują się one niskim współczynnikiem tarcia, dlatego też powinniśmy je zabezpieczać przed drobnymi zanieczyszczeniami typu piasek, proszek, pył.
Ze względu na to, że przekładnia pasowa jest wrażliwa na chemiczne oddziaływanie otoczenia, jego temperaturę i wilgotność, a także na smary i zanieczyszczenia, należy chronić ją osłonami wtedy, gdy pracuje w zanieczyszczonym środowisku. Szczególnej ochrony przed zanieczyszczeniami wymagają pasy zespolone.

 

Źródło: Optibelt

Authors

Related posts

Góra
English