Systemy zarządzania (cz. I)

Kaizen
Sukces każdej firmy składa się z wielu czynników, są to między innymi pracowitość, dążenie do doskonałości przez wszystkich pracowników, zdolność do pracy zarówno indywidualnej jak i w zespole oraz dzielenie się wiedzą, a także umiejętnościami. Wiele firm myśląc o wprowadzeniu zmian w sposobie i systemie zarządzania obawia się nagłych zmian i rewolucji z tym związanych. Strach jest powodowany głównie niepewnością, co będą niosły za sobą zmiany i czy koszty nie będą większe niż zyski. Wtedy właśnie pojawia się Kaizen, japoński system zarządzania, który został stworzony ponad 50 lat temu.
Opiera się on na małych krokach (jakimi są drobne zmiany wprowadzane na co dzień) prowadzących do celu. Jest to metoda, która bazuje na ciągłym doskonaleniu. Dzięki temu niepewność i strach zostają zminimalizowane do poziomu, w którym wprowadzanie niewielkich zmian jest możliwe. Inną istotną zaletą jest to, że metoda ta poprzez fakt, że nie wprowadza jednorazowo dużych zmian, jest możliwa do stopniowej implementacji na co dzień i nie zaburza ona innych działań (regularnego dnia pracy). Po jakimś czasie, gdy kolejne cele zostają osiągnięte, ludzie nagle zdają sobie nagle sprawę, że proces ten odbył się niemalże „bezboleśnie”.

 

Kaizen_m
Jednakże nie dla wszystkich firm Kaizen jest głównym elementem zarządzania. Często stanowi on jedynie pewnego rodzaju „wspomagacz” dla głównych, często spektakularnych zmian, o których decyduje się na dużo wyższym poziomie. Ideą metody zarządzania jaką jest Kaizen jest to, że każdy pracownik, niezależnie od funkcji (stanowiska) jaką pełni w firmie, może zgłosić propozycję zmiany (ulepszenia).
Kazien sprawdza się tam, gdzie brak jest możliwości lub chęci wprowadzania dużych zmian. Pomocne może być np. wypisanie wielu drobnych elementów, które wchodzą w skład dużej innowacji (która nie musi być zdefiniowana jako konkretny cel) i realizowanie ich jako małych punktów krok po kroku.
Kaizen to nie jest jeden konkretny kierunek, którym należy podążać. Kaizen to przede wszystkim kreatywność i chęć usprawnienia życia we wszelkich aspektach, ale nie tylko, bo składa się na nią również ciągła praca, poprawianie jakości i wydajności, metodyka, uczenie się na błędach i doświadczeniach, bycie częścią grupy, ale jednocześnie umiejętność samodzielnej pracy, produktywność, ciągłe doskonalenie (w każdej dziedzinie), odpowiedzialność i wiele wiele innych elementów.
Filozofia Kaizen jest stosowana przez największe światowe koncerny motoryzacyjne. Należą do nich między innymi Toyota, Honda i Mazda. Oczywiście w każdej firmie, niezależnie od branży jaką się zajmuje, zalecane jest stosowanie takiej filozofii. Można założyć, że właśnie dzięki niej firmy osiągają maksymalną wydajność i wysoką jakość produktów. Kaizen ma tylko jedną wadę, która jest jednocześnie zaletą. Nie działa bez chęci pracowników. Dlatego warto, aby pracownicy lubili swoją pracę i podchodzili do niej z zaangażowaniem, bowiem dzięki temu możliwe będzie wprowadzenie i stosowanie filozofii Kaizen.
Patrząc w skali globalnej (światowej), Kaizen to setki tysięcy pomysłów dziennie, które mimo tego, że zazwyczaj nie trzeba w nie inwestować wielkich środków, umożliwiają uzyskiwać olbrzymie oszczędności. W przypadku korporacji mogą to być zarówno drobne usprawnienia jak i takie, które zostaną wdrożone we wszystkich oddziałach. Pomysły rodzą się wszędzie, na liniach produkcyjnych, w magazynach, w salonach sprzedaży, podczas reklamowania produktów. Kaizen to nie tylko innowacje, to również zmiany i usprawnienia działających już rozwiązań.

Authors

Related posts

Góra
English