Dobór przekładni napędowych

SEW-EURODRIVE_Zweistufige_Kegelradgetriebe

Źródło: SEW-EURODRIVE

 

Od prawidłowego działania przekładni napędowej zależy funkcjonowanie całej maszyny. Właśnie dlatego wiedza na temat doboru tego elementu jest niezbędna w bardzo wielu gałęziach przemysłu. Najbardziej powszechne są przekładnie zębate, w których przenoszenie napędu następuje dzięki odpowiedniej pracy kół zębatych. Przekładnie mogą być zabudowane w maszynie lub występować jako samodzielny moduł.

 

W przypadku wielu maszyn zastosowanie przekładni jest konieczne, gdyż nie mogą być napędzane bezpośrednio silnikiem. Niezbędne jest wówczas ogniwo pośredniczące, które przenosi ruch obrotowy z wału wejściowego – napędzającego, czynnego na wyjściowy – napędzany, bierny.

 

Rodzaje przekładni zębatych

Pod względem konstrukcji przekładni zębatych można je podzielić na:

  • ślimakowe,
  • stożkowe,
  • walcowe,
  • walcowo-stożkowe,
  • spiroidalne,
  • specjalne.

Można też zwrócić uwagę na usytuowanie względem siebie osi obrotu i wtedy wyróżniamy przekładnie:

  • równoległe,
  • kątowe,
  • wichrowate.

Poza tym spotykamy się z taki rozróżnieniami jak przekładnie o zazębieniu zewnętrznym i wewnętrznym, czołowe i śrubowe – w zależności od rodzaju zazębienia, obrotowe i liniowe – odmienny sposób przenoszenia ruchu czy jednostopniowe i wielostopniowe – kryterium stanowi liczba stopni, która zależy od tego ile jest par kół zębatych.

Pośród przekładni zębatych stożkowych, a zarazem wichrowatych, na szczególną uwagę zasługują przekładnie hipoidalne. Mariusz Snowacki, współwłaściciel firmy HF Inverter Polska opisuje produkty znajdujące się w jej ofercie: – Przekładnie hipoidalne należą do przekładni zębatych o osiach wichrowatych i łukowym zarysie zęba, należą do rodziny przekładni stożkowych. Przekładnia hipoidalna różni się od przekładni stożkowej poprzecznym przesunięciem osi zębnika (przesunięcie hipoidalne) w stosunku do osi koła talerzowego. Dzięki przesunięciu hipoidalnemu uzyskuje się wydłużenie czynnej długości zębów (podobnie jak w parze kół ślimak–ślimacznica przekładni ślimakowej), co ma wpływ na wytrzymałość i obciążalność przekładni hipoidalnej. Sprawność przekładni hipoidalnej jest odwrotnie proporcjonalna do przesunięcia hipoidalnego i maleje wraz z jego zwiększeniem. Standardowo przekładnie hipoidalne THF mają sprawność 94%.

 

HF Inverter Polska THF_rzem02

Źródło: HF Inverter Polska

Authors

Related posts

Góra
English