Siła polskiej motoryzacji

161028_FCA_Sila_polskiej_motoryzacji_01_m

Paweł Wideł, Prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

 

26 października w Warszawie odbyła się niezwykle interesująca konferencja pt. „Motoryzacja kołem zamachowym polskiej gospodarki”, zorganizowana przez Ministerstwo Rozwoju i Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele rządu RP, władz samorządowych, największych polskich producentów motoryzacyjnych. W spotkaniu brała udział również FCA Poland – firma, która znajduje się wśród najbardziej znaczących w tej branży.

 

Polska branża motoryzacyjna

Polska branża motoryzacyjna to ponad 2700 firm, z których ponad trzy czwarte to mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające poniżej 10 osób. Duże firmy odpowiadają jednak za większość przychodów i nakładów na badania i rozwój.

Wartość nakładów na badania i rozwój w przemyśle motoryzacyjnym wzrosła z 187 milionów zł w 2012 roku do 427 milionów złotych w roku, 2013 co odpowiada ok. 0,03% PKB. Przemysł motoryzacyjny odpowiadał w roku 2014 za 12% całego polskiego eksportu. Pomiędzy rokiem 2010 i 2014 wartość eksportu wzrosła z 70,4 do 78,7 miliardów złotych, czyli o 12%.

W latach 2011–2013 przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej były piątą najbardziej innowacyjną gałęzią gospodarki. W okresie tym nowe rozwiązania w produktach lub procesach zostały wdrożone przez 33,7% firm z branży.

W Europie produkuje się ok. 35 tys. autobusów rocznie. Polska jest drugim co do wielkości producentem z roczną produkcją ok. 4 tys. autobusów. Obok rodzimych firm jak Solaris, Solbus, Autosan, mamy w Polsce fabryki MANa, Volvo i Scanii.

Podczas konferencji podkreślano, że polskie firmy motoryzacyjne powinny skupiać się nie tylko na innowacjach produktowych, ale przede wszystkim na innowacjach procesowych oraz dotyczących sposobu świadczenia usług i kanałów dotarcia. Uzyskanie przewag konkurencyjnych na tym polu jest możliwe dzięki wykorzystaniu technologii czwartej rewolucji przemysłowej, takich jak zastosowania sztucznej inteligencji, sensoringu, druku 3D czy analizy Big Data.

Udział w konferencji „Motoryzacja kołem zamachowym polskiej gospodarki” wzięli również Michał Kurtyka, wiceminister energii, Lech Pilawski, Dyrektor Generalny Konfederacji Lewiatan, Paweł Wideł, Prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.

Uczestnicy spotkania potwierdzili olbrzymie znaczenie przemysłu motoryzacyjnego dla polskiej gospodarki, w tym szczególnie rozwoju naszego potencjału naukowo-badawczego, technologicznego, biznesowego oraz standardu ekonomicznego i jakości życia obywateli. Paneliści konferencji  podkreślali fakt, że polska motoryzacja nie musi gonić za światowym peletonem, ale jest w czołówce. Minister Jadwiga Emilewicz zaznaczyła także, że polskie firmy motoryzacyjne produkują coraz bardziej zaawansowane technologicznie produkty i zatrudniają coraz lepiej wykształconych, lepiej wynagradzanych pracowników.

Paweł Wideł, Prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych zainicjował  dyskusję o innowacyjności polskiej branży motoryzacyjnej. Przykładem jednej z polskich firm motoryzacyjnych, która sukces zawdzięcza innowacyjności jest FCA Poland. Dzięki śmiałym decyzjom podjętym przed dekadą, FCA ma dzisiaj przewagę czasową nad konkurencją i może dobrze się umiejscowić na rynku globalnym. Zakład w Tychach jako jeden z niewielu należy do  grona najlepszych fabryk FCA w Europie, szczycących się certyfikatem Gold Level  wg World Class Manufacturing.

Bardzo interesujący był głos Antoniego Grenia, dyrektora zakładu w Tychach i członka zarządu FCA Poland. Zwrócił on uwagę, że w tej branży rodzi się innowacyjność, zarówno w wyniku napływu zagranicznego know-how, jak i rosnących inwestycji w badania i rozwój w Polsce – inwestycje te są podejmowane zarówno w zakładach produkujących samochody, jak i u pracujących na ich rzecz dostawców części i komponentów.

Odbyła się również ciekawa debata o efektywnej edukacji zawodowej, podczas której pokreślono, że branża motoryzacyjna realizuje udane projekty edukacyjne i jest liderem na tym polu ze znaczącymi osiągnięciami członków Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.

Na koniec, prezes Wideł przekazał apel branży do polskiego rządu: inwestycje w badania, rozwój i innowacyjność w przemyśle motoryzacyjnym muszą być priorytetem. To właśnie możliwość realizowania coraz bardziej zaawansowanych technologiczne przedsięwzięć będą atutami Polski jako miejsca lokalizacji przyszłych inwestycji.

 

Wystawa pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych

Równolegle, dla wszystkich zainteresowanych dostępna była wystawa pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych na parkingu przed budynkiem Ministerstwa Rozwoju.

Zobaczyć można było ponad 22 modele autobusów, samochodów i ciężarówek o elektrycznych lub alternatywnych źródłach napędu. Wystawa wpisuje się w rządowy program Elektromoblilności. Ma on przyczynić się do rozpropagowania idei czystego i bezpiecznego transportu oraz do wprowadzenia konkretnych rozwiązań prawnych, które w przyszłości przełożą się na promocję pojazdów niskoemisyjnych.

 

 

Źródło: FCA, MR

Authors

Related posts

Góra
English