Polscy menedżerowie pozytywnie nastawieni do zmian związanych z innowacją w przemyśle

Barometr Innowacji GE: Zaciekawienie i optymizm – to odczucia polskich menedżerów związane z nadchodzącą Czwartą Rewolucją Przemysłową. 92% uważa, że w ciągu najbliższych 10 lat zaawansowane metody produkcji radykalnie przekształcą sektor przemysłowy.

 

GE1a_m

 

To już piąta edycja Barometru Innowacji GE, w tym czwarta obejmująca rynek polski. W tegorocznej edycji badania przeprowadzonego w okresie od października do grudnia 2015 roku, prawie 3000 menedżerów najwyższego szczebla odpowiedzialnych za innowacje i około 1400 ekspertów z 23 krajów wypowiedziało się na temat skutków cyfryzacji i innowacji w ich środowisku biznesowym. W Polsce w badaniu wzięło udział 101 menedżerów, czynnie uczestniczących w procesach innowacji firmy, jak również odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji dotyczących innowacji, rozwoju produktu lub działań badawczo-rozwojowych (R&D).

 

GE1b_m

 

– Jednym z kluczowych wniosków V globalnej edycji Barometru Innowacji GE jest to, że zarówno menedżerowie jak i obywatele są optymistycznie nastawieni do transformacji cyfrowej mającej aktualnie miejsce na świecie. Polski biznes jest nastawiony do rewolucji cyfrowej i przemysłowej z optymistycznym realizmem. Wszyscy odczuwamy presję, ale podekscytowanie i pewność, że będzie dobrze, dominują. Pewnym jest, że zaawansowane metody produkcji zmienią sektor przemysłowy, a robotyka i automatyka zmienią rynek i charakter pracy, ale my w GE jesteśmy gotowi na te zmiany. GE jest światowym liderem innowacji, a możliwości jakie oferujemy w ramach platformy GE Digital są przełomowe – stwierdziła Beata Stelmach, Prezes GE w Polsce i krajach bałtyckich.

 

Strategiczne znacznie przetwarzania dużej ilości danych oraz partnerstwa w innowacji

Wszyscy jesteśmy naocznymi świadkami rewolucji cyfrowej, która zmieni nasz styl życia i pracy. Tempo, zakres i konsekwencje 4. rewolucji przemysłowej są bezprecedensowe. Miliardy ludzi łączą się codziennie w globalnej sieci za pomocą urządzeń mobilnych, korzystając z bezpłatnego dostępu do różnych źródeł wiedzy oraz informacji o sile przetwarzania i pojemności, które wydają się nie mieć granic. Trudno jest nadążyć za tempem zmian i innowacji nawet tym najlepszym i najlepiej poinformowanym. W tak szybko zmieniającym się, złożonym środowisku biznesowym, uporządkowana analiza dużych ilości danych jest absolutnie niezbędna, aby utrzymać przewagę konkurencyjną i nie wypaść z gry. Z Barometru Innowacji GE wynika, że polscy menedżerowie dostrzegają strategiczne znaczenie przetwarzania dużej ilości danych. 68% przyznało, że ich firmy zwiększyły zdolność do analizowania dużych i złożonych danych w celu poprawy procesu decyzyjnego i pomyślnego wdrażania innowacji. Co więcej, 82% z nich dostrzega korzyści finansowe płynące ze wspólnych działań innowacyjnych. To pokazuje, że coraz więcej polskich firm czerpie korzyści, jakie niesie ze sobą partnerstwo nastawione na innowacyjność i inicjatywy współpracy.

 

Podejście do innowacji – „Lęk przed wypadnięciem z obiegu” i unikanie ryzyka

W dzisiejszych realiach tylko te firmy, które wdrażają przełomowe strategie innowacyjne, mają szansę pozostać konkurencyjne na rynku światowym. 92% polskich menedżerów uważa, że najbardziej innowacyjne firmy nie tylko wprowadzają nowe produkty i usługi, ale idą dalej, tworząc nowe rynki, które wcześniej nie istniały. Większość respondentów zdaje sobie również sprawę z ryzyka „cyfrowego darwinizmu” – 84% obawia się pozostania w tyle; technologia rozwija się w tak szybkim tempie, że firmy często nie nadążają z dostosowaniem się do nowych warunków.

 

GE2_m

 

Ten stan zwany „lękiem przed wypadnięciem z obiegu” (FOBO – “Fear Of Becoming Obsolete”) można prosto wyrazić w słowach „przegapisz, odpadasz”. Co ciekawe, pomimo powszechnej obawy, że tempo rozwoju technologicznego może przewyższyć zdolność firmy do szybkiej adaptacji, 66% menedżerów wciąż preferuje „bezpieczną” postawę. 68% uważa za lepsze posiadanie jasno określonej strategii innowacyjnej, wprowadzanej stopniowo i chroniącej ich podstawową działalność, niż wdrażanie przełomowych innowacji lub wprowadzanie na rynek zupełnie nowych produktów, które mogą zdestabilizować rynek. Polskie przedsiębiorstwa w większości (78%) koncentrują się na innowacji przyrostowej, która wykorzystuje istniejące umiejętności i zasoby w przedsiębiorstwach. Awersja do ryzyka stale wzrasta. Tymczasem 73% polskich menedżerów zgadza się, że etos „start-up” jest wzorem do naśladowania, jeśli chodzi o kulturę innowacji, w przedsiębiorstwach każdej wielkości. Pomimo „lęku przed wypadnięciem z obiegu” polscy decydenci skłaniają się ku bardziej konserwatywnemu podejściu w swoich inwestycjach innowacyjnych, trzymając się z dala od bardziej ryzykownych poczynań.

 

Authors

Related posts

Góra
English