Continental zapowiada uruchomienie produkcji opon z kauczuku z mniszka lekarskiego

Continental, wiodący dostawca rozwiązań motoryzacyjnych, planuje poszerzyć projekt badawczy ,,Taraxagum – opony z kauczuku z mniszka lekarskiego” o placówkę naukową mającą na celu rozwój przemysłowej uprawy roślin i przetwarzanie pozyskanego z nich surowca na potrzeby produkcji ogumienia. Nowe centrum badań – Taraxagum Lab Anklam – ma powstać w północno-wschodniej części Niemiec w miejscowości Anklam. W pierwszej fazie projektu Continental zamierza zainwestować w obiekt około 35 mln euro.

Continental-nowe-centrum-badan-nad-oponami-picture-1_m

Po pięciu latach intensywnych badań we współpracy z Instytutem Biologii Molekularnej i Ekologii Stosowanej im. Fraunhofera, Instytutem Juliusa Kühna w Quedlinburgu oraz ekspertami ds. uprawy roślin z ESKUSA, Continental zdecydował się podjąć kolejny krok, który znacznie przybliży firmę do osiągnięcia celu – bardziej zrównoważonej ekologicznie i mniej zależnej, od tradycyjnych surowców, produkcji opon. – Budowa Taraxagum Lab Anklam jest częścią konsekwentnie realizowanej przez nas długoterminowej strategii rozwoju „Wizja 2025”, która wymaga nieustannego poszukiwania innowacyjnych rozwiązań oraz inwestycji w moce produkcyjne i badawcze – powiedział Burkhardt Köller, Dyrektor Zarządzający  Continental Reifen Deutschland GmbH i szef controllingu w Dziale Opon Continental. – Jako firma śmiało spoglądająca w przyszłość, nie ustajemy w rozwoju. Jesteśmy w trakcie opracowywania kolejnych innowacyjnych projektów badawczo–rozwojowych we współpracy z uznanymi ośrodkami naukowymi. Tylko w ciągu ostatnich pięciu lat zainwestowaliśmy ponad 3 mld euro w zwiększanie produktywności naszych zakładów na całym świecie oraz tworzenie nowych placówek naukowych. Centrum badawcze w Anklam będzie uhonorowaniem naszych dążeń do przemysłowego wykorzystania surowca pozyskiwanego z mniszka lekarskiego w produkcji opon. Jeśli projekt się powiedzie, w połowie założonego okresu utworzymy zakład produkcji kauczuku. – dodaje.

 

W trosce o środowisko

Długofalowym celem projektu ,,Taraxagum – opony z kauczuku z mniszka lekarskiego” jest znalezienie ekologicznego i ekonomicznego rozwiązania, które pozwoli zaspokoić rosnący popyt na kauczuk naturalny. Materiał na gumę w centrum badawczym Continental będzie pozyskiwany z nowej odmiany mniszka kok-sagiz, zwanego także gumodajnym. Roślina została wykształcona w procesie krzyżowania w celu optymalizacji składu surowcowego oraz właściwości kwiatów. Gatunek ten charakteryzuje się wyższymi proporcjami kauczuku oraz biomasy od odmiany tradycyjnej. Osiąga wysokość do 30 cm i może być uprawiany na dotychczasowych nieużytkach w regionach o klimacie umiarkowanym w całej Europie. Dzięki temu, że pożądane warunki klimatyczne panują w niemieckiej miejscowości Anklam, Continental znacznie obniży koszty transportu tradycyjnego kauczuku z obszarów tropikalnych oraz jeszcze bardziej ograniczy negatywny wpływ emisji zanieczyszczeń na środowisko. Uprawa mniszka na mniej wartościowych gruntach, pozwoli także zapobiec dalszemu niszczeniu cennych lasów deszczowych i dżungli. Ponadto, jak podkreślają naukowcy z Continental oraz Instytutu Biologii Molekularnej i Ekologii Stosowanej Fraunhofer, mniszek kok-sagiz będzie uprawiany w sposób umożliwiający pozyskiwanie surowca w ilościach większych niż z drzew kauczukowych rosnących w strefie podzwrotnikowej. Wszystko za sprawą innowacyjnej metody produkcji, umożliwiającej wytwarzanie z soku mlecznego znajdującego się w korzeniach tej rośliny naturalnego kauczuku, wykorzystywanego w produkcji opon i elementów mocowania silnika.  Dotychczasowe rezultaty badań nad materiałem Taraxagum są bardzo obiecujące. Pierwsze opony wyprodukowane przy użyciu mniszka lekarskiego przeszły już próby zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych. Kauczuk pozyskany z rośliny znakomicie wytrzymuje porównanie ze swoim odpowiednikiem – pod względem chemicznym jest identyczny z surowcem z drzewa kauczukowcaHevea brasiliensis. Kolejnym etapem działań Continental oraz Instytutów i firm uczestniczących w projekcie będzie podjęcie działań mających na celu uruchomienie ekonomicznie opłacalnej, seryjnej produkcji opon z mniszka kok-sagiz. Według dr Andreasa Toppa, szefa ds. rozwoju materiałów i procesów oraz przemysłowej produkcji w Dziale Opon Continental, umożliwi to placówka badawcza w Anklam.

Nowa technologia Continental w niedalekiej przyszłości bez wątpienia całkowicie odmieni i ulepszy proces produkcji opon. Projekt ,,Taraxagum – opony z kauczuku z mniszka lekarskiego” zdobył już uznane na całym świecie. W 2014 roku otrzymał nagrodę „GreenTec Award”, najbardziej prestiżowy w Europie wyraz uznania w dziedzinie biznesu i ochrony środowiska, natomiast w 2015 roku został uhonorowany nagrodą Josepha von Fraunhofera przez Towarzystwo Fraunhofera.

 

Agencja Newseria poprosiła o komentarz Jerzego Mendalę, dyrektora handlowego, dział opon użytkowych, Continental Opony Polska oraz Grzegorza Jeziaka, dyrektora handlowego, dział opon użytkowych, Continental Opony Polska.

– Nasza innowacyjność wynika z filozofii koncernu. Jesteśmy jednym z trzech głównych globalnych dostawców do branży automotive. Musimy i chcemy być jednym z liderów technologicznych – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Jerzy Mendala, dyrektor ds. sprzedaży opon osobowych w Continental Opony Polska.

Firma opracowuje innowacyjne projekty badawczo–rozwojowe we współpracy z ośrodkami naukowymi. Tylko w ciągu ostatnich pięciu lat na zwiększanie produktywności zakładów oraz utworzenie nowych placówek naukowych Continental przeznaczył 3 mld euro. Firma zapowiada poszerzenie projektu badawczego „Taraxagum – opony z kauczuku z mniszka lekarskiego”. Ma powstać nowa placówka naukowa, która ma na celu rozwój przemysłowej uprawy roślin i przetwarzanie pozyskanego surowca na produkcję ogumienia.

– To projekt związany z przygotowywaniem infrastruktury badawczo-rozwojowej i produkcyjnej do uruchomienia produkcji seryjnej opon, dla których główny surowiec, jakim jest kauczuk naturalny, będzie pozyskiwany z mniszka lekarskiego. Oczywiście w innej wersji niż ten standardowy, z jego wersji gumodajnej, która zawiera dużo więcej składnika w postaci kauczuku. Technologię już mamy, brakuje jeszcze seryjnej produkcji – tłumaczy Mendala.

Pierwsze opony wyprodukowane przy użyciu mniszka lekarskiego przeszły już próby w warunkach letnich i zimowych. Nowy projekt pozwoli zaspokoić rosnący popyt na kauczuk naturalny, to także rozwiązanie korzystne nie tylko ekonomicznie, lecz także ekologiczne.

Continental rozwija też innowacyjne technologie dla branży transportowej.

– Nasza sieć Conti 360 sprawia, że zdejmujemy z głowy naszym partnerom biznes oponiarski, tak naprawdę przejmujemy go w całości – zaznacza Grzegorz Jeziak, dyrektor handlowy w dziale opon użytkowych w Continental Opony Polska.

To oferta Continental dla flot ciężarowych w całej Europie. Obejmuje pięć elementów usługowych, poczynając od doboru właściwego ogumienia, poprzez usługi sprzętowe ContiFitmentService, po sprawozdawczość ContiFleetReporting. System zarządzania ogumieniem zapewnia kontrolę stanu opon floty. W razie awarii ogumienia, Continental zapewnia oddziały serwisowe dla lokalnych i europejskich flot.

– Wiemy, że opony wpływają bezpośrednio lub pośrednio na znaczną część biznesu transportowego. Jeżeli pomagamy klientom w zarządzeniu kilkunastoma procentami ich kosztów, to dla nich duża ulga – podkreśla Grzegorz Jeziak.

Podczas tegorocznych Międzynarodowych Targów Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze Continental zaprezentował również opony, które obniżają zużycie paliwa, resory pneumatyczne zmniejszające obciążenie i kompaktowy katalizator utleniający. Firma ocenia, że dzięki innowacyjnym technologiom opracowanym do wykorzystania w pojazdach użytkowych, oszczędności paliwa mogą sięgnąć 6 litrów na 100 kilometrów.

 

Źródło: Continental, Newseria

Authors

Related posts

Góra
English