Serwis taśm przenośnikowych

Warstwowa konstrukcja taśmy przenośnika. Źródło: ContiTech

 

Naprawa taśmy przenośnikowej nie ma na celu przywrócenia jej utraconej wytrzymałości lecz zapobieganie dalszym uszkodzeniom oraz penetracji wilgoci. Ważne jest więc aby nie powiększać wymiarów napraw poza dopuszczalne. Na rynku oferowane są usługi w zakresie naprawy taśm przenośnikowych.

 

Biorąc pod uwagę przeznaczenie zastosowanie znajduje kilka rodzajów taśm. Taśmy zwykłe (ogólnego przeznaczone) uwzględnia się w transporcie materiałów sypkich, opakowanych lub w kęsach, których temperatura mieści się pomiędzy -25°C a 60°C. Taśmy tego typu znajdują zastosowanie w przenośnikach przeznaczonych do transportu nadkładu węgla, kruszyw czy też surowców mineralnych. Oprócz tego zastosowanie obejmuje zakłady przeróbcze surowców skalnych i mineralnych oraz przemysł hutniczy, chemiczny, spożywczy, cementowy, papierniczy, a także budowlany i rolnictwo.

Niejednokrotnie zastosowanie znajdują taśmy trudnozapalne używane w miejscach o zwiększonym zagrożeniu pożarowym na powierzchni. Są to między innymi elektrociepłownie, elektrownie, składy i bazy przeładunkowych materiałów trudno zapalnych itp. Od taśm trudnozapalnych należy odróżnić taśmy trudnopalne stosowane głównie do pracy pod ziemią. Nie małym uznaniem cieszą się taśmy odporne na ciepło pozwalające na transportowanie materiałów o temperaturze przekraczającej 60°C. Chodzi głównie o koksownie, cementownie czy też huty.

Kluczową rolę odgrywają taśmy olejoodporne używane przy transporcie materiałów z substancjami oleistymi głównie w przemyśle spożywczym i chemicznym. Z kolei taśmy odporne na niską temperaturę znajdują zastosowanie przy materiałach o temperaturze od -45°C do 60°C. Wiele zakładów przemysłowych i magazynów wyposaża się w taśmy antystatyczne. Chodzi głównie o podziemne kopalnie metanowe. Nie mniej ważne są taśmy przenośnikowe spożywcze przeznaczone do transportowania nie pakowanych produktów spożywczych.

 

Wymiana lub naprawa taśmy przenośnika wymaga dobrego przygotowania. Źródło: FABA

 

Konstrukcje taśm przenośnikowych

Taśmy przenośnikowe bazują na różnych konstrukcjach. Stąd też zastosowanie znajdują taśmy tkaninowo-gumowe (trudnościeralne, trudno zapalne, odporne na wysokie temperatury, olejoodporne), profilowane, tkaninowo-gumowe z metalowymi wzmocnieniami poprzecznymi, z linkami stalowymi, z linkami stalowymi ze wzmocnieniami poprzecznymi oraz do specjalnych zastosowań (elewatorowe, odporne na uderzenia, rurowe, ślizgowe).

Taśmy przenośnikowe produkowane są w odcinkach o różnej długości. Stąd też konieczne jest ich połączenie po to aby zostało utworzone cięgno bez końca. Należy podkreślić, że długości odcinków taśm nie są znormalizowane jednak ich długość ogranicza ciężar lub średnica nawoju. Z kolei rodzaje rdzeni taśmy i materiały wymuszają zastosowanie odpowiednich połączeń.

 

Złącza mechaniczne

Złącza mechaniczne pozwalają na łączenie taśm przenośnikowych jedno- i wieloprzekładkowych. Typowe złącze uwzględnia konstrukcję nitowo-przegubową. Na kompletne rozwiązanie składają się złączki, nity oraz drążki sprzęgające, dzięki czemu jest możliwe stosowanie w taśmach przenośnikowych, które pracują z bębnami o małych średnicach. Jako zalety stosowania złączy mechanicznych należy wymienić przede wszystkim łatwy i szybki montaż oraz możliwość wykonania połączenia we własnym zakresie i w niemal każdych warunkach.

Należy podkreślić, że sposób doboru odpowiedniego rodzaju złącza oraz nitów do taśmy powinien uwzględniać parametry taśmy takie jak wytrzymałość, grubość oraz średnica bębnów przenośnika. Podczas montażu złączy mechanicznych na taśmie przenośnikowej używana jest specjalna listwa montażowa co znacznie skraca czas wykonywania połączenia. Z kolei specjalny młotek, wielopunktowy blok prowadzący oraz pobijak do nitów pozwala na wbijanie kilku nitów jednocześnie.

Złączki wykonuje się wysokogatunkowej stali lub stali nierdzewnej. Ze względu na to, że złączki dostępne są w kilku rozmiarach zastosowanie obejmuje taśmy przenośnikowe jedno- i wieloprzekładkowe o grubości od 3,1 do 19,1 mm. Nity, zazwyczaj o półcylindrycznym kształcie, pasują do taśm o różnej grubości. Nity również wykonuje się z wysokogatunkowej stali oraz stali nierdzewnej. Drążki wytwarza się z kolei ze stali, stali nierdzewnej, w płaszczu nylonowym oraz w opancerzeniu stalowym.

Np. firma Bestgum Polska oferuje między innymi usługi obejmujące naprawę oraz wymianę taśm na maszynach, demontaż i montaż taśm na przenośnikach taśmowych oraz regenerację taśm gumowych z linkami stalowymi do maksymalnej szerokości 2600 mm. Ważna jest również produkcja gumowych uszczelnień i skrobaków oraz wytwarzanie mieszanek gumowych w szerokim asortymencie i o różnym przeznaczeniu. Z kolei firma Labor wykonuje połączenia taśm przenośnikowych metodami: wulkanizacja na gorąco, klejenie na zimno, połączenie mechaniczne. Oprócz tego świadczone są usługi w zakresie napraw na taśmach tj. wytarcie okładek, wytarcie i wyrwanie obrzeża, wyrwanie okładki, rozwarstwienie, rozcięcie, przebicia, wyżłobienia, zbutwienia oraz niejednorodna struktura gumy okładkowej.

Serwis Fabryki Taśm Transporterowych Wolbrom wykonuje między innymi usługi obejmujące montaż taśm przenośnikowych oraz łączenie taśm przenośnikowych metodami: klejenia na zimno, wulkanizacji na gorąco, łączenie mechaniczne.

Firma Remat oferuje z kolei usługę obejmującą regenerację taśm przenośnikowych GTP i PCW, wycofanych z ruchu z uwagi na niedostateczną szerokość. Przedmiotem oferty jest poszerzanie wąskich odcinków taśm (już od 400 mm) poprzez wzdłużne ich klejenie – łączenie, doprowadzając do żądanej, docelowej szerokości np.: 1000 mm, 950 mm, 900 mm, 800 mm, 1200 mm, 1400 mm. Zabezpieczane są przy tym obrzeża taśm przed penetracją wilgoci i pyłów węglowych.

 

Prasy wulkanizacyjne

Z myślą o wulkanizowaniu taśm oferowane są lekkie prasy kompaktowe osadzone w aluminiowej ramie. Można przy tym połączyć dwie lub więcej prasy w celu wykonania dłuższego połączenia. Na kompletną prasę składa się skrzynka kontrolna, pompa chłodząca oraz przewody do podłączenia prasy. Regulacja temperatury oraz ciśnienia odbywa się za pomocą skrzynki kontrolnej. Prasy tego typu pozwalają na ekonomiczne i szybkie łączenie wieloprzekładowych taśm przenośnikowych. Niejednokrotnie zastosowanie znajdują mechaniczne prasy wulkanizacyjne, które wulkanizują na gorąco z mechanicznym systemem docisku. Urządzenia tego typu sprawdzają się zwłaszcza przy łączeniu taśm o szerokości do 1400 mm. Nabyć można wersje ze skompresowanym powietrzem lub cieczą chłodzącą. Przydatne rozwiązanie stanowi kontrola temperatury oraz czasu pracy. Przykładowe rozmiary płyty grzewczej to 250x350x30 mm. Np. prasa wulkanizacyjna Komp 7 bazuje na lekkiej konstrukcji osadzonej w aluminiowej ramie. Ciśnienie maksymalne wynosi 4 kg/cm2 (60 PSI) przy maksymalnej temperaturze 200°C.

 

Prasa wulkanizacyjna do pasów FEMARIS _m

Prasa wulkanizacyjna do taśm. Źródło: FEMARIS

 

 

Zestawy naprawcze

Na rynku oferowane są zestawy naprawcze do taśm przenośnikowych. Za pomocą specjalnych łatek jest możliwa naprawa uszkodzenia okładki taśmy. Naprawy w tym zakresie mogą być również wykonane przy użyciu taśmy naprawczej. W szczególności chodzi  o przecięcia wzdłużne, przerwania poprzeczne oraz uszkodzone obrzeża gumowe.

 

Łatka na pas - zestaw naprawczy_m

Łatka do naprawy taśm. Źródło: Internet

 

 

Gumowanie bębnów

W ramach remontów przenośników taśmowych bardzo często przeprowadza się gumowanie bębnów za pomocą gum o podwyższonej odporności na ścieranie. Powierzchnia takiej okładziny może mieć np. profil typu karo. Powierzchnie bębnów mogą być również przygotowane w formie baryłkowej co pozwala na dokładne centrowanie ruchu taśmy na przenośniku. W praktyce zastosowanie znajdują cztery rodzaje okładzin bębnów. Okładzina może być bowiem wulkanizowana na gorąco, a także toczona i nacinana oraz przyklejana do bębna specjalistycznymi klejami na zimno. Okładziny mogą bazować również na wymiennym płaszczu. Są to tzw. okładziny łukowe, które pozwalają na wymianę okładziny gumowej bez demontażu bębna z przenośnika. Warto zwrócić uwagę na okładziny ceramiczno-gumowe. Zwiększają one tarcie pomiędzy taśmą i bębnem napędowym. Jest to szczególnie istotne podczas rozruchu przenośnika w trudnych warunkach eksploatacyjnych, gdzie woda, śnieg i lód zwiększają poślizg rozruchowy.

 

Naprawa taśmy przenośnika. Źródło: FABA

 

Praktyka

W praktyce wykonywanie połączeń taśm przenośnikowych odbywa się poprzez wulkanizację na gorąco, klejenie na zimno oraz połączenie mechaniczne. Naprawa jest przeprowadzana w momencie wytarcia zakładek, wyrwania obrzeża lub okładki, rozwarstwienia okładek, a także przebicia i rozcięcia. W praktyce wytrzymałość złącz jest niższa od zakładanej bardzo często w efekcie szorstkowania tkaniny przekładkowej oraz przebicia nici osnowy przekładek taśm w trakcie ich stopniowania.

Wykonanie połączenia i napraw powinno spełniać przynajmniej kilka wymagań. Przede wszystkim ważne jest aby łączyć ze sobą materiały o tej samej wydłużalności i jednakowej ilości przekładek. Materiał wykonania poszczególnych elementów powinien przy tym pochodzić od tego samego producenta. Nie mniej ważne jest stosowanie materiałów wulkanizacyjnych, które spełniają te same wymaga względem wytrzymałości na rozwarstwianie i ścinanie. Kluczową rolę odgrywa całkowite usunięcie obszarów taśmy zniszczonych przez wilgoć. Należy zwrócić uwagę na staranne wykonanie czynności zgodnie z wymaganiami producentów materiałów naprawczych.

 

Autor: Damian Żabicki

 

Artykuł pochodzi z czasopisma Główny Mechanik 1/2016

 

GM_01_2016 Okladka 400x565

Authors

Related posts

Góra
English