Samolot z silnikiem elektrycznym

Erfolgreicher Jungfernflug: Erstmals fliegt ein Flugzeug der Zertifizierungs-Kategorie CS23 mit Permit-to-Fly rein-elektrisch. Der Siemens-Motor hat eine Leistung von 260 Kilowatt und ein Gewicht von nur 50 Kilogramm – damit verfügt er über ein Rekord-Leistungsgewicht. For the first time ever, a plane in the certification category CS23 flies with Permit-to-Fly purely electric. The plane is powered by a 260 kilowatt Siemens motor that weighs a mere 50 kilogramm – a record-setting power-to-weight ratio.
Naukowcy Siemensa opracowali ważący zaledwie 50 kg nowy typ silnika elektrycznego o mocy wyjściowej 260 kW  –  pięć razy większej od mocy porównywalnych systemów. Samolot akrobatyczny o nazwie Extra 330LE, z takim właśnie wyznaczającym nowe standardy napędem, wykonał 24 czerwca br. pierwszy publiczny lot z lotniska Schwarze Heide, niedaleko Dinslaken w Niemczech. Ten zaawansowany postęp techniczny oznacza, iż samolot hybrydowo-elektryczny może mieć 4 lub więcej miejsc. Jego silnik jest natomiast pierwszym, który przy tak niskiej wadze osiąga tak dużą moc.
Ten dzień zmieni świat lotnictwa – powiedział Frank Aton, szef jednostki badawczej eAircraft działu Corporate Technology Siemensa. – Po raz pierwszy samolot elektryczny klasy 250 kW wzniósł się w przestworza – dodał. Extra 330LE, który waży prawie 1000 kilogramów, jest dobrą konstrukcją do testowania nowego systemu napędowego. Jako samolot akrobatyczny wyjątkowo nadaje się do ekstremalnego przetestowania możliwości komponentów, umożliwiając ulepszanie projektu.

 

Robustes „Skelett“ im Flugzeug: Dank eines separaten Rohrgitterrahmens können die einzelnen Komponenten wie Motor, Umrichter oder Batterien einfach und flexibel verbaut werden. Thanks to its tube-cage construction, the Extra 330LE’s key components, such as the motor, inverter and batteries, can be easily and flexibly installed.
Co więcej, nasza firma opracowuje tę technologie we wspólnym projekcie  z firmą Airbus. Projekt ma na celu rozwijanie jednostek latających napędzanych elektrycznie. Napędy elektryczne oferują szerokie możliwości rozwoju i wykorzystania, dlatego Siemens i Airbus wykorzystają ten bijący rekordy silnik jako podstawę do stworzenia krótkiego zasięgu samolotów pasażerskich zasilanych przez hybrydowo-elektryczny system napędowy. – Do 2030 roku zamierzamy stworzyć prototyp samolotu nawet z 100 miejscami i o zasięgu około 1000 km – wyjaśnił Frank Aton.
Pierwszy lot naszego system napędowego to krok milowy na drodze elektryfikacji lotnictwa – powiedział członek zarządu Siemensa AG, szef Siemens Chief Technology  – Siegfried Russwurm. – Żeby kontynuować tę podróż z sukcesem potrzebujemy przełomowych idei i odwagi do podejmowania wyzwań. Z tego powodu ten projekt jest jednym z pierwszych naszej nowej jednostki o nazwie next 47, zajmującej się start-up’ami. Siemens pragnie stworzyć hybrydowo-elektryczny napęd z przeznaczeniem dla samolotów pasażerskich w ramach przyszłościowego obszaru biznesowego.
Konstruowanie tego silnika wspierane jest przez niemiecki program badań aeronautycznych – Aeronautics Research Program (LuFo). Samolot Extra 330LE został stworzony w ramach współpracy Siemensa i firm Extra Aircraft, MT-Propeller oraz  Pipistrel (akumulatory).

 

Źródło: Siemens

Authors

Related posts

Góra
English