Mercedesy made in Poland?

Mercedes

Viktor Orbán podczas ceremonii rozpoczęcia produkcji kolejnego modelu auta Mercedes-Benz w fabryce w Kecskemét. Zdjęcie: Daimler

 

Jest szansa na inwestycję motoryzacyjną za kilka miliardów euro. Notujący rekordy sprzedaży Daimler, szuka w Europie miejsca dla fabryki samochodów osobowych.

Do końca roku chcemy podjąć decyzję — powiedział branżowej gazecie „Automobilwoche” na targach w Genewie Markus Schäfer, członek kadry kierowniczej w spółce Mercedes-Benz Cars i dyrektor produkcji w Mercedesie. Nowa fabryka ma być elastyczna, a stopień automatyzacji — niewielki. To np., czy samochody będą miały napęd na tylne czy przednie koła, będzie zależało od popytu. Jedni eksperci uważają, że oznacza to duże zatrudnienie, drudzy natomiast sądzą, że elastyczność w fabrykach samochodów wiąże się z ideą Przemysłu 4.0 i produkcją krótkich serii.

 

Szansa na silniki

Markus Schäfer zapowiedział też budowę dwóch fabryk silników. Jedna powstanie w Chinach, gdzie przy obecnym popycie moce fabryki w Pekinie są za małe. Polska jest w grze o oba projekty. Bardziej zaawansowany jest ten dotyczący zakładu silników.

Na krótkiej liście zostało jedno miejsce w naszym kraju, a Daimler ma podjąć decyzję do końca marca — twierdzi źródło „PB”.

Przypomnijmy, że w 2009 r. Polska starała się o fabrykę Mercedesa, ale przegrała z Węgrami. Daimler wybudował tam kosztem ok. 1 mld euro fabrykę, w której pracuje ok. 4 tys. osób. Co roku produkuje się tam ponad 150 tys. aut takich jak Mercedes CLA oraz klasy B. W ub.r. zmontowano ponad 183 tys. egzemplarzy. 15 lutego 2016 r. w fabryce w Kecskemét świętowano wyprodukowanie 500-tys. samochodu.

W 2013 r. Daimler wybudował fabrykę automatycznych skrzyń biegów w Rumunii.

 

Źródło: m.in. PIM/Bankier

Authors

Related posts

Góra
English