Ultra szybkie pociągi wykorzystują łożyska NSK o najwyższych osiągach

NSK 6888_Shinkansen 2_m

 

Usprawniając podróże szybkimi kolejami w Japonii, NSK informuje, że zespoły łożyskowe o najwyższych osiągach dla osi kolejowych, silników i układów napędowych zostały wybrane do realizacji nowego, prestiżowego projektu kolejowego. Łożyska zostały wyprodukowane w specyfikacji dla taboru kolejowego H5, który będzie wykorzystywany na linii wysokich prędkości Hokkaido Shinkansen, budowanej pomiędzy Shin-Aomori a Sapporo – jej początkowy odcinek zostanie oddany do użytku w marcu 2016 r.
Bezpieczeństwo i niezawodność są nadrzędnymi założeniami wszystkich projektów kolejowych, ale zwłaszcza dotyczy to pociągów ultra szybkich, gdzie typowe są prędkości rzędu 320 km/h. Biorąc to pod uwagę, tylko łożyska o najwyższych osiągach są odpowiednie do tego typu zastosowań.
Z tego powodu spółka Hokkaido Railway wybrała serię łożysk NSK skonstruowanych specjalnie w celu spełnienia wymagań kolei wysokich prędkości. Przykładowo, dla osi wybrano dwurzędowe łożyska stożkowe ze smarowaniem w postaci kąpieli olejowej, które ułatwiają osiąganie wysokich prędkości obrotowych, a jednocześnie generują bardzo mało ciepła. Główną zaletą dla użytkowników jest wydłużony okres eksploatacji, co ma kluczowe znaczenie w przypadku podróży kolejami wysokich prędkości na duże odległości.
Dla głównych silników trakcyjnych zostały wybrane łożyska izolowane powłoką ceramiczną. Udowodniony poziom bezpieczeństwa tych łożysk zwiększa niezawodność i pomaga zapobiegać elektroerozji powierzchni tocznej, która jest znanym czynnikiem ograniczającym żywotność łożysk.

 

NSK 6888_Hub_bearing_Wheelset 2_m
Dla zespołów napędowych narażonych na znaczne wibracje, spółka Hokkaido wybrała łożyska NSK posiadające bardzo wytrzymałe koszyki poddane procesowi azotowania, który znacząco zwiększa wytrzymałość na wstrząsy.
Ostatecznie NSK zostało preferowanym dostawcą łożysk ze względu na rygorystyczne środki, które wdraża, aby zapewnić jakość produktu. Jednocześnie NSK dokłada starań, aby łożyska były mniejsze i lżejsze w celu redukcji zużycia energii i wpływu środowiskowego.
Ważnym powodem zastosowania technologii NSK na nowej linii wysokich prędkości jest również fakt, że NSK jest jedynym producentem łożysk dostarczającym swoje produkty do wszystkich wariantów taboru Shinkansen od początkowej «serii 0», która weszła do użytkowania w 1964 r. Pół wieku udowodnionej wydajności, niezawodności, komfortu i bezpieczeństwa nawet w czasie mroźnych i śnieżnych japońskich zim okazały się bardzo atrakcyjną ofertą dla operatora kolejowego Hokkaido.
NSK posiada największe udziały na rynku w Japonii w zakresie łożysk dla zastosowań kolejowych. W ostatnich latach spółka pracowała również nad rozszerzeniem swojej działalności w Chinach, Europie i Azji Południowo-Wschodniej, wprowadzając na rynek nowe produkty do zastosowań kolejowych opracowane pod kątem zapewnienia pociągom najwyższych osiągów i przyjazności dla środowiska naturalnego.

 

Źródło: NSK

Authors

Related posts

Góra
English