ABB otrzymała rekordowe zamówienie na przekształtniki trakcyjne w Polsce

ABB, wiodący dostawca technologii energetyki i automatyki, otrzymał zamówienie o wartości 33,5 mln USD od Stadler Polska na 116 kompaktowych przekształtników BORDLINE CC1500 1,5 kV, które posłużą do zasilenia silników trakcyjnych oraz układów pomocniczych w pociągach z rodziny FLIRT. Zamówienie zrealizuje Zakład Urządzeń Przekształcania Mocy i Napędów ABB w Aleksandrowie Łódzkim.

 

Flirt_m

Zdjęcie: Stadler

Przekształtniki zostaną zainstalowane w 58 nowoczesnych pociągach, które zamówiły holenderskie koleje Nederlandse Spoorwegen (NS). Czteroczłonowe i trójczłonowe zespoły trakcyjne mają obsłużyć linie szybkiej kolei miejskiej oraz połączenia regionalne w Holandii. Jednostki powstają w fabryce Stadler Polska w Siedlcach, należącej do Grupy Stadler Rail, wiodącego światowego producenta pojazdów szynowych.

Sercem układu elektrycznego pociągów dla NS będą energooszczędne przekształtniki wyprodukowane w fabryce ABB w Aleksandrowie Łódzkim, gdzie spółka posiada własne zasoby produkcyjne, inżynieryjne i serwisowe. Urządzenia mają zapewnić niezawodne dostawy energii przy obniżonych kosztach eksploatacji: przekształtniki BORDLINE pozwalają m.in. wykorzystać odzyskaną energię z hamowania do zasilenia układów pomocniczych.

Modułowa budowa urządzenia umożliwia zintegrowanie przekształtnika pomocniczego, ładowarki akumulatorów z przekształtnikiem napędowym w jednej obudowie. Daje to możliwość minimalizacji masy urządzenia i zajmowanego przez nie miejsca, a także zmniejszenia strat energii dzięki wykorzystaniu energii odzyskanej w czasie hamowania do zasilenia układów pomocniczych pojazdu – tłumaczy Tomasz Wróblewski, kierownik lokalnej grupy produktowej Trakcja Pojazdowa w ABB w Polsce.
To już kolejne, istotne zamówienie dla Stadler Polska, realizowane przez ABB. Wcześniej spółka dostarczyła przekształtniki BORDLINE CC750 na potrzeby ambitnego projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz zrealizowała zamówienie na dostawę 40 przekształtników BORDLINE CC1500, które zostały zainstalowane w pociągach wyprodukowanych dla PKP Intercity.
Grupa ABB współpracuje ze Stadler Rail Group od 2002 roku. Od tego czasu dostarczyła urządzenia na potrzeby ponad 1500 pociągów dalekobieżnych i ponad 300 lekkich pojazdów kolejowych, wyprodukowanych przez firmę Stadler. Tylko w tym roku ABB otrzymała zamówienia o łącznej wartości 85 mln USD na dostawę urządzeń trakcyjnych, które zostaną zainstalowane w pociągach firmy Stadler, produkowanych dla operatorów w Szwajcarii, Luksemburgu i Holandii.
Grupa ABB jest jednym z największych na świecie niezależnych dostawców dla sektora kolejowego. Biznesy ABB dostarczające rozwiązania dla tego sektora notują obroty przekraczające 1,5 mld USD rocznie.
Charakterystyka przekształtników BORDLINE
Przekształtniki kompaktowe BORDLINE mogą pracować w ekstremalnych warunkach pogodowych i różnych środowiskach. Jedną z ich największych zalet jest modułowa budowa. Oznacza to, że w razie awarii jednego modułu przekształtnika nie ma potrzeby wymiany całego urządzenia. Dzięki temu ryzyko dłuższego przestoju pojazdu i związanych z tym opóźnień w kursowaniu jest ograniczone do minimum. Zastosowany układ chłodzenia cieczą pozwala na dodatkowe zmniejszenie wymiarów urządzenia przy zapewnieniu wydajnej wymiany ciepła. W przekształtnikach BORDLINE® wykorzystana została topologia 3-poziomowa, która zapewnia lepszą współpracę z układem napędowym i siecią zasilającą, ochronę przed przepięciami i minimalizację współczynnika zawartości harmonicznych. Uzyskany dzięki niej łagodny przebieg zmian momentu silnika znacząco wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Całe urządzenie kontrolowane jest przez inteligentny układ sterowania, dopasowujący zasilanie do obciążenia, kontrolujący poślizg i zapewniający łagodny start pojazdu co ma bardzo duży wpływ na zwiększenie komfortu jazdy pasażerów.

 

Źródło: ABB

Authors

Related posts

Góra
English