Wózki paletowe ręczne

1 Źródło Jungheinrich_m

Źródło: Jungheinrich

 

Wózki paletowe są powszechnie stosowanymi urządzeniami do transportu bliskiego. Można je spotkać w magazynach, na liniach produkcyjnych, w hurtowniach, sklepach a także jako wyposażenie dużych samochodów – do ułatwienia za/rozładunku.

 

Wózek paletowy ręczny jest stosunkowo prostą konstrukcją, co nie oznacza, że nie można ich spotkać w lepszym lub gorszym wykonaniu – zarówno jeśli chodzi o wykończenie jak i materiały. Warto zatem przyjrzeć się, na co zwrócić uwagę przy wyborze takiego wózka i jakie cieszą się największym powodzeniem wśród nabywców tego sprzętu.

Wózki paletowe ręczne można podzielić na:

– standardowe wózki paletowe ręczne,

– wózki paletowe wyposażone w wagę,

 

Wózki z wagą Źródło Jungheinrich_m

Wózki z wagą. Źródło: Jungheinrich

 

– wózki paletowe nożycowe (z możliwością uniesienia ładunku na wysokość do ok. 800 mm),

 

Wózki paletowe nożycowe_m

Wózki paletowe nożycowe. Źródło: Rocla

 

– wózki paletowe wspomagane elektrycznie.

 

Wózek paletowy elektryczny Źródło Crown_m

Wózek paletowy elektryczny. Źródło: Crown

 

Zadaniem takich wózków jest transport ładunku na niewielkie odległości po stosunkowo równym podłożu. Mają możliwość podnoszenia na wysokość do ok. 20 cm (za wyjątkiem wózków nożycowych). W zależności od potrzeb mogą być różnie wyposażone i wykończone, co definiuje ich funkcjonalność.

Podstawową cechą wózków paletowych jest udźwig/nośność. Zwykle sięga ona 2500 kg, ale spotyka się wózki z możliwością udźwigu ponad 3 t. W zależności od udźwigu wózki mogą mieć różne szerokości i długości wideł oraz odpowiednie do przenoszenia dużych obciążeń koła i rolki.

Długość wideł waha się od ok. 800 do nawet 1500 i więcej mm. Same widły mogą mieć różne szerokości oraz rozstaw. Im mniejszy będzie rozstaw, tym bardziej zwrotny (w połączeniu z odpowiednim skrętem kół sterujących) będzie wózek z ładunkiem. Ale wtedy może się okazać, że taki zestaw jest mniej stabilny. Za pomocą wideł o szerokim rozstawie można przemieszczać skrzyniopalety oraz palety przemysłowe. Przyjmuje się za standardowy rozstaw 520–550 mm, jako szeroki – 680 mm, a jako wąski – 140–450 mm.

Wysokość minimalna wideł wynosi ok. 80–90 mm, natomiast maksymalna – do 200 mm. Jeśli istnieje potrzeba umieszczenia ładunku wyżej stosuje się albo wózki nożycowe albo wózki podnośnikowe (widłowe). Za pomocą krótkich wideł palety podejmuje się w poprzek, długimi można podnosić palety wzdłuż.

 

Wózek z rolkami_m

Wózki z pojedynczymi oraz podwójnymi rolkami

 

Na komfort pracy wpływa także rodzaj i wielkość kół i rolek stosowanych w paleciakach. Na końcu wideł mogą być zamocowane pojedyncze lub podwójne rolki. Te ostatnie lepiej spisują się na nierównych lub pochyłych powierzchniach (rampy). Spotyka się koła sterujące wykonane (a ściślej – ich bieżnie) z trzech rodzajów materiału: nylonu, gumy oraz poliuretanu. Firma Jungheirnich tak charakteryzuje poszczególne rodzaje:

 

Kolka

Trzy rodzaje kółek: nylonowe, gumowe i poliuretanowe

 

NYLON – twardy, ale kruchy (mało odporny na uszkodzenia mechaniczne), ma małe opory toczenia, dość głośny podczas prowadzenia wózka, idealny do twardych nawierzchni, do zastosowań w pomieszczeniach wymagających wysokiego standardu higieny (przemysł spożywczy, chłodnie, masarnie) dzięki kołom bez felg, które są łatwe do utrzymania w czystości, niewielka cena.

GUMA – elastyczna, przyczepna i miękka, amortyzuje naciski, dobrze pokonuje nierówności podłogi, nie nadaje się do pomieszczeń wymagających wysokiego standardu higieny, ponieważ zostawia ślady, nie nadaje się do nawierzchni, na których są np. opiłki metalu, zalecana do delikatnych i mokrych nawierzchni, do ładunków o wadze maks. 1000 kg.

POLIURETAN – trwały, sprężysty i wytrzymały, ma małe opory toczenia, cichy podczas prowadzenia wózka, do wszystkich zastosowań, łatwo pokonuje małe przeszkody np. kamyczki, dylatacje, zalecany do dużych obciążeń.

Z podobnych materiałów wykonuje się rolki. Zarówno koła i rolki mogą mieć różne średnice, co wpływa na komfort pracy z takim urządzeniem.

Kolejną cechą jest szybkość pracy pompy. Tam, gdzie wózkiem transportuje się lżejsze ładunki, można zaopatrzyć się w wózek paletowy z tzw. szybką pompą. Dzięki temu ładunek jest podnoszony do pozycji transportowej szybciej, przy mniejszej liczbie ruchów dyszla.

W przypadku konieczności transportu na dalsze odległości lub cięższych ładunków warto zakupić wózek ze wspomaganiem elektrycznym. Silnik elektryczny może zarówno pomagać przy unoszeniu ładunku jak i napędzać koła wózka. Dzięki temu operator nie musi wkładać wysiłku w prace transportowe. Silnik elektryczny może być różnej mocy, co przekłada się na możliwości transportowe wózka. Operator steruje wózkiem za pomocą przycisków umieszczonych w rączce dyszla.

Wózki wspomagane elektrycznie cechują się także różną pojemnością i różnym czasem ładownia akumulatora, co może być istotne przy jego eksploatacji. Warto zatem zwrócić uwagę i na ten parametr. Trzeba też pamiętać, że wózki wyposażone w silnik i akumulator są cięższe od standardowych wózków ręcznych.

 

Nowości

Specjaliści zgodnie stwierdzają, że największą przyszłość mają wózki paletowe unoszące wspomagane elektrycznie. Jest to słuszny trend w rozwoju firm spełniający również obowiązek zadbania o komfort pracy pracowników. Wózki tego typu służą do przemieszczania ładunków paletowych o średniej i dużej masie na krótkich odległościach i wąskich korytarzach roboczych. Ponadto, wózki prowadzone wspomagane elektrycznie powinny się sprawdzić w czynnościach załadunkowo-rozładunkowych, wspierać operatorów produkcyjnych, wspomagać kompletację z poziomów „zero”.

Jak mówi Dariusz Woźniak, Doradca Techniczny z firmy WANDALEX, kierunki, w którym idą i powinni iść producenci wózków to niwelowanie wysiłku oraz maksymalizacja bezpieczeństwa dla pieszego operatora. Przykładem jest wózek marki CROWN oferowany w Polsce przez WDX S.A model WP3000. To z sukcesem wprowadzony produkt ciągle rozwijany i doskonalony zgodnie z potrzebami użytkownika. Wózek doskonale współpracuje z operatorem dając łatwość manewrowania i kontroli obsługi ciężkich ładunków w ciasnych przestrzeniach. Sterowanie odbywa się za pomocą uchwytu sterującego X10 umieszczonego na długim, centralnie umieszczonym solidnym dyszlu. Ergonomiczny sterownik zapewnia bardzo łatwy dostęp do przycisków i przełączników kciukowych, tak aby operator miał swobodę pracy w każdej pozycji dyszla. Wykonanie uchwytu jest bardzo staranne, co doceni każdy użytkownik. Antystatyczne uretanowe manetki zapewniają wygodę pracy w każdym środowisku i odciążają nadgarstki. Na uchwycie znajdują się przełączniki trybu pracy „zając/żółw” tak, aby operator mógł dostosować prędkość wózka do swoich możliwości i środowiska pracy. Producent doskonali możliwości obsługi ładunków, dając rozwiązanie jakim jest „tryb obejścia hamowania”. Operator ma możliwość efektywnej pracy w ciasnej przestrzeni przy niemal pionowej pozycji uchwytu precyzyjnie kontrolując ładunek przy małej prędkości. Co ważne, manewrowanie wózkiem jest niezwykle łatwe i dodatkowo uproszczone przez zastosowane rozwiązania takie jak blokada staczania wózka na pochyłościach, poprawioną widoczność przez zastosowanie nisko profilowej jednostki i wskaźników na końcówkach wideł.

 

Źródło Yale_m

Źródło: Yale

 

Producent daje możliwość dostosowania wózka do trudniejszych prac rozładunkowych przez zastosowanie rolek wjazdowych, które umożliwiają łatwy wjazd w poprzek spodnich desek palet nawet w przypadku pustej palety. Manewrowanie z ciężkim ładunkiem ułatwia zastosowanie podwójnych siłowników i solidnego drążka stabilizującego co niweluje skręt podwozia przy nie centralnie umieszczonych ładunkach.

Największym wyzwaniem w obecnych czasach jest trwałość użytkowa. Przy doborze wózka warto zatem zwrócić uwagę na solidność wykonania, użyte materiały, zabezpieczenia rolek przed zanieczyszczeniami, możliwości samodiagnostyki oraz użyte technologie. Crown rozwija tę myśl stosując dodatkowo niezawodny opatentowany E-Gen Breaking – technologię bezciernego, regeneratywnego hamowania – bezobsługowy system hamowania, który nie wymaga konserwacji i wpływa na bieżącą wydajność pracy.

Także Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska podkreśla, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się wózki ze wspomaganiem elektrycznym. Ale napęd napędowi nierówny. – Powoli upowszechniającą się nowością w zakresie zasilania elektrycznych wózków paletowych są baterie litowo-jonowe – mówi Tobiasz Jakubczak. – Technologia pozwala znacząco zmniejszyć ilość czasu potrzebnego na pełne ładowania akumulatora oraz daje możliwość uzupełnienia 60% jego pojemności w 40 minut bez negatywnego wpływu na żywotność baterii. Tego typu akumulatory zachowują sprawność niemal dwukrotnie dłużej niż ołowiowe odpowiedniki.

 

Źródło Jungheinrich_m

Źródło: Jungheinrich

 

Z kolei Adam Wojciechowski, Specjalista ds. marketingu w firmie Emtor podkreśla inne aspekty związane ze zwiększeniem wydajności pracy i łatwością w operowaniu wózkiem. – W odpowiedzi na opinie i potrzeby rynku, firma Yale zaprojektowała nowe funkcje i opcje, które przypisane są wyłącznie do modeli z serii MP. Opcja Smart Lift, opatentowana i wdrożona wyłącznie w wózkach MP firmy Yale, pozwala na zwiększenie wydajności pracy. Umożliwia operatorowi jednoczesny transport oraz podniesienie palety, a tym samym skróceniu czas pracy. Kolejnym nowatorskim rozwiązaniem jest Opcja Smart Slow Down, która sprawi, że ładunek pozostanie stabilny. Kiedy wózek paletowy toczy się lub zakręca, automatycznie zmniejszana jest też prędkość wózka. Pozwala to operatorowi na kontrolowane manewry z zachowaniem zaufania. Dzięki opracowaniu bezobsługowego układu trakcyjnego w technologii prądu przemiennego, seria MP nie wymaga serwisowania szczotek oraz nie ma elementów podlegających zużyciu i tarciom.

 

Najpopularniejsze

Trudno mówić o popularności jakiegoś konkretnego typu czy modelu wózka. Klienci poszukują różnych rozwiązań, często specyficznych dla własnych potrzeb. Jednak, jak już wspomniano, coraz większym zainteresowaniem cieszą się wózki ze wspomaganiem elektrycznym. Nabywcy zwracają także uwagę na ergonomię oraz manewrowość wózków. Jak mówi Adam Wojciechowski najczęściej kupowanym wózkiem przez klientów jest model Yale MP16-22, który zapewnia imponującą ergonomię oraz wyjątkowe właściwości manewrowe. Klienci w szczególności zwracają uwagę na ergonomię pracy operatora, solidność i wytrzymałość wózka oraz niskie koszty eksploatacji.

Klienci firmy Wandalex zauważają zalety wózka WP3000. – Operatorzy zwracają uwagę na elementy sterowania wózka. Dzięki rozwiązaniom firmy Crown – dźwigni sterowania X10, osiąga się bardzo wąski promień skrętu przy niewielkim wysiłku operatora. Operatorzy Crown chwalą wózki serii WP3000 za to, że obsługa ładunku jest bardzo pewna i nie wymaga wysiłku. Zwraca się uwagę na niskie zużycie energii. Najpopularniejszym wózkiem paletowym unoszącym o napędzie elektrycznym oferowanym przez WDX jest Crown model WP3015 o udźwigu 1600 kg. Jest on najczęściej oferowany z wbudowanym, wydajnym prostownikiem i baterią 150 Ah. Jest idealnym rozwiązaniem dla małych powierzchni magazynowych i handlowych. CROWN udostępnia bardzo dużo możliwości konfiguracji wózka. Między innymi zastosowanie podwójnej długości, innego rozstawu wideł, doboru rolek, wielkości komór bateryjnych i innego rodzaju ułatwień użytkowych zgodnie z potrzebami operatorów.

 

Źródło Still_m

Źródło: Still

 

To, co cenią sobie najbardziej klienci firmy STILL to cena wózka, kompaktowa konstrukcja i układ sterowania umożliwiający pracę w wąskich alejkach, a w wypadku pojazdów wspomaganych elektrycznie – czas pracy na jednej baterii i tempo jej ładowania. – Popularnym rozwiązaniem stosowanym w mniejszych przedsiębiorstwach są proste ręczne wózki paletowe STILL HPT – mówi Tobiasz Jakubczyk. – Ich istotną zaletą, obok atrakcyjnej ceny, jest brak konieczności prowadzenia dodatkowych szkoleń dla prowadzących je pracowników. Modelem cieszącym się zainteresowaniem w firmach obsługujących większe ładunki jest elektryczny wózek STILL ECU. Model doskonale sprawdza się przy codziennych czynnościach, zapewniając niezwykle korzystny współczynnik jakości do ceny. Dzięki długim, sięgającym 1000 motogodzin okresom serwisowym i ułatwionemu dostępowi do komory napędu pojazd jest wyjątkowo tani w eksploatacji. Praktyczna konstrukcja dyszla ułatwia operatorowi manewrowanie w wąskich korytarzach. Dodatkową zaletą ECU jest funkcja pełzania, dająca możliwość jazdy z dyszlem ustawionym w pozycji pionowej. Model dostępny jest w sześciu klasach udźwigu, od 1,4 do 3,0 tony.

 

Wózek nożycowy Źródło Crown_m

Wózek nożycowy. Źródło: Crown

 

 

Oferta

Ponieważ wózki paletowe są bardzo popularne, wiele firm w Polsce ma je w ofercie. Jednakże, jak mówi Przemysław Zborowski z firmy WIZ, tylko firmy Zakrem i M.A. Lupa oferują tego typu sprzęt. Nikt więcej w Polsce nie produkuje paleciaków.

Wśród najbardziej znanych marek wózków paletowych można wymienić: BT, Crown, Hanselifter, Hyster, Jungheinrich, Lifter, Linde, Manutan, Pramac, Promag, PS Logistics czy Still. Oczywiście dostawców jest znacznie więcej. Oferują wózki różnych producentów, zarówno te markowe, jak i wykonywane na Dalekim Wschodzie. Stąd też występuje bardzo duża rozpiętość cen. Najtańszy wózek można kupić za mniej niż 700 zł brutto, natomiast te najdroższe nawet do 5 tys. zł. Jeszcze więcej mogą kosztować wózki wyposażone w wagę (zwykle kilka do kilkunastu tys. zł) oraz wspomaganie elektryczne (20–30 tys. zł).

 

Wózek z wagą Źródło BT_m

Wózek z wagą. Źródło: BT

 

Ponieważ wózki tego typu są bardzo popularne, dużo ofert można znaleźć w Internecie, także w serwisach aukcyjnych. Wśród aktywnie działających firm (zwykle dystrybucyjnych, ale także przedstawicieli producentów zagranicznych) można wymienić takie jak: ABinfo, AJ Produkty, AMB Wózki Widłowe, Centrum Wyposażenia Magazynów i Opakowań LOGISTYKA, DANPOL, DEMAGO, EGT Logistic, EMTOR, HC Lift, IMPIGER, Intex, Jazgot, Kempiński Serwis, KONKRET, LEMA, Linde Material Handling, Martech – Wózki Paletowe, ONE-WAY PALECIAKI-SŁUPSK, PALECIAKI, POLSAD, Roltex, SAWIM BIS, SAW-TRAK, Silverstone Polska, SPARE, TECHTRANZBYT, TOOLMEX TRUCK, Toyota Material Handling Polska, WANDALEX, WIDŁOMAX, WIZ, Wózki Widłowe Artech. Z pewnością lista ta nie jest kompletna…

 


 

EMTOR

Emtor MP_text_nobackground_m

Elektryczny wózek paletowy Yale MP16-22 umożliwia bezwysiłkową i wydajną pracę, nawet w najcięższych warunkach i najciaśniejszych przestrzeniach. Krótszy, montowany w połowie uchwyt sterujący, pozwala operatorowi być bliżej wózka, przez co zwiększa się widoczność i zwrotność podczas prowadzenia i wprowadzania wideł do palety.

Testy porównawcze serii MP z produktami głównych konkurentów, wykazały:

– do 11% większą wydajność produkcyjną przy rozładunku serii MP,

– do 7% mniejsze zużycie energii serii MP,

– bezawaryjne wykonanie 200 tys. cykli roboczych w wózkach serii MP,

– bezawaryjne podniesienie ponad 450 milionów kg ładunku wózkami serii MP.

 


 

STILL ECU

 

Still ECU; Fot. STILL_m

 

Wózki typoszeregu STILL ECU zaprojektowano jako uniwersalne narzędzia pracy, łączące wysoką jakość z przystępną ceną. Prowadzone dyszlem elektryczne wózki niskiego podnoszenia przystosowane są do najczęściej wykonywanych prac w sklepach i małych magazynach, gdzie zazwyczaj operuje się niskim bądź średnim obciążeniem. Model ECU doskonale sprawdza się przy codziennych czynnościach, zapewniając niezwykle korzystny współczynnik jakości do ceny. Dzięki długim, sięgającym 1000 motogodzin okresom serwisowym i ułatwionemu dostępowi do komory napędu pojazd jest wyjątkowo tani w eksploatacji.

Praktyczna konstrukcja dyszla ułatwia operatorowi manewrowanie nawet w wąskich korytarzach, dzięki czemu doskonale sprawdza się na niewielkich powierzchniach magazynów. Dodatkową zaletą ECU jest funkcja pełzania, dająca możliwość jazdy z dyszlem ustawionym w pozycji pionowej. Model dostępny jest w sześciu klasach załadunku, od 1,4 do 3,0 ton. Pozwala na osiągnięcie prędkości jazdy do 6 km/godz.

 


 

WANDALEX

 

Wandalex EU WP3000-007_m

 

Wózki z serii WP 3000 to niezawodne, solidne, przeznaczone do ciężkiej pracy urządzenia. Podstawowe cechy:

– udźwig 1600 i 2000 kg,

– uchwyt X10,

– E-GEN breaking,

– podwójne siłowniki hydrauliczne,

– zabezpieczone rolki przed dostawaniem się zanieczyszczeń i folii,

– wąski korytarz pracy,

– wzmocnione stalowe podwozie i elementy nadwozia,

– dostęp do podzespołów i system samo-diagnostyki,

– tryb obejścia hamowania,

– doskonała widoczność,

– łatwe manewrowanie,

– proste serwisowanie,

– możliwości opcjonalnego dopasowania wózka do potrzeb użytkowników – dostępna wersja WP3080 z dodatkowymi wysoko podnoszonymi widłami.


 

 

Autor: Tomasz Kurzacz

 

Artykuł pochodzi z czasopisma Główny Mechanik nr 4/2015

Okladka gotowa GM4_m

Authors
Tagi

Related posts

Góra
English