PZL-Świdnik podpisała umowę z HASA na dostawę 3 śmigłowców W-3A Sokół w wersji przeciwpożarowej

PZL-Świdnik, spółka z grupy AgustaWestland, podpisała umowę na dostawę trzech śmigłowców W-3A Sokół w wersji przeciwpożarowej z hiszpańską spółką Hispánica de Aviación (HASA). W ramach umowy PZL-Świdnik dostarczy również początkowy pakiet części zamiennych, kompleksowy pakiet szkoleniowy oraz sprzęt naziemnej obsługi śmigłowców i testery.
Trzy nowe maszyny uzupełnią flotę śmigłowcową HASA, w skład której wchodzi m.in. 26 śmigłowców produkcji PZL-Świdnik, w tym 13 Sokołów. HASA to lider na rynku usług lotniczych, obejmujących m.in. akcje gaszenia pożarów, z zakresu ratownictwa medycznego oraz transportu, z którym PZL-Świdnik współpracuje od 2009 r.
Uroczystość podpisania umowy odbyła się 5 grudnia br. w siedzibie AgustaWestland w Cascina Costa (Włochy). Uczestniczyli w niej przedstawiciele HASA na czele z Prezesem spółki Miguelem Porrero oraz reprezentanci kadry zarządzającej PZL-Świdnik i AgustaWestland: Daniele Romiti, CEO AgustaWestland oraz Mieczysław Majewski, Prezes Zarządu PZL-Świdnik.
Śmigłowce W-3A Sokół, które zostaną dostarczone HASA w 2015 r., to 2-pilotowa wersja przystosowana do lotów VFR/IFR, z wyposażeniem misji obejmującym: podwieszenie zewnętrzne, instalację zbiornika Bambi, zewnętrzny kosz transportowy oraz przystosowanie do wciągarki i pływaków, jak i do systemu dozowania środka pieniącego.
Sokół potwierdził swoje wybitne możliwości jako śmigłowiec bardzo efektywny, niezawodny i doskonale przystosowany do gaszenia pożarów. Obecnie ponad 20 śmigłowców tego typu wykorzystywanych jest przez klientów w Hiszpanii, Portugalii i Chile do realizacji tych wymagających zadań. Ogółem, spółka
PZL-Świdnik wyprodukowała do tej pory prawie 180 śmigłowców Sokół.
W-3A Sokół to dwusilnikowy śmigłowiec o maksymalnej masie startowej 6400 kg przeznaczony do transportu maksymalnie 14 osób oraz ładunku. Sokół skutecznie prowadzi loty w dzień i w nocy, w każdych warunkach klimatycznych i pogodowych. Śmigłowiec jest z powodzeniem wykorzystywany do realizacji szerokiego zakresu zadań, w tym: transportu VIP, działań organów ścigania, ratownictwa medycznego, akcji poszukiwawczo-ratowniczych oraz gaszenia pożarów. PZL-Świdnik rozwinął również wielozadaniową bojową wersję śmigłowca Sokół, tj. W-3PL Głuszec, który jest obecnie użytkowany przez polskie Siły Zbrojne.

PZL-Świdnik to jedyny polski producent śmigłowców z unikalną zdolnością projektowania, rozwoju i produkcji tych maszyn (tzw. OEM). Do tej pory, w zatrudniającym prawie 3500 pracowników przedsiębiorstwie wyprodukowano ponad 7400 śmigłowców, które dostarczono do ponad 40 klientów na całym świecie.
Zakład w Świdniku jest głównym dostawcą śmigłowców dla polskich Sił Zbrojnych. Ponad 150 śmigłowców produkcji PZL-Świdnik jest obecnie eksploatowanych przez polskie wojsko, w tym Sokoły, Anakondy, Puszczyki, Mi-2 oraz najnowocześniejsza bojowa wersja Sokoła – śmigłowiec W-3PL Głuszec, który jest rezultatem współpracy PZL-Świdnik, polskich Sił Zbrojnych oraz sektora B+R. Prawie 80% śmigłowców dostarczonych polskim Siłom Zbrojnym w ostatnich 10 latach, to maszyny wyprodukowane w Świdniku. Pozostałe 20% stanowią śmigłowce produkcji rosyjskiej.
PZL-Świdnik jest jedynym polskim przedsiębiorstwem biorącym udział w przetargu organizowanym przez polskie Ministerstwo Obrony Narodowej na dostawę 70 wielozadaniowych śmigłowców dla polskich Sił Zbrojnych. Przedsiębiorstwo oferuje w nim wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy AW149, który jest najnowocześniejszą konstrukcją spośród tych oferowanych MON.

 

Źródło: PZL-Świdnik

PZL Swidnik_maly

Authors

Related posts

Góra
English